University Hospitals Bristol NHS Foundation Trust verbetert de workflow van klinische specialisten en verhoogt de productiviteit en de veiligheid

Inleiding

 

University Hospitals Bristol NHS Foundation Trust (UH Bristol) is een van de grootste  opleidingsziekenhuizen in het Verenigd Koninkrijk, met 7.900 werknemers in 100 verschillende klinische afdelingen op negen sites. UH Bristol levert algemene medische en noodhulpdiensten aan de lokale bevolking en een uitgebreide serie specialistische diensten in een streek die zich uitstrekt van Cornwall tot Gloucestershire, Zuid-Wales en verder.

Als specialistische onderwijstrust onderhoudt UH Bristol een sterke en dynamische partnerschap  met de University of Bristol, de University of the West of England en een aantal andere instellingen voor  hoger onderwijs in dit land en in het buitenland.    

Veel van het onderzoek van de University Hospitals Bristol NHS Foundation Trust heeft de klinische zorg voor patiënten wereldwijd veranderd, met name op het gebied van kanker, hartchirurgie en kindergeneeskunde en heeft als basis gediend voor het National Institute for Health and Clinical Excellence (NICE) en andere nationale richtlijnen. 

 

De Uitdaging

 

University Hospitals Bristol NHS Foundation Trust (UH Bristol) is momenteel bezig met het  vervangen van een aantal oudere ICT-systemen, als onderdeel van een klinische systeemstrategie om te profiteren van een grotere doeltreffendheid door innoverende technologie. Deze strategie zal de herziening van ouderwetse systemen omvatten, waaronder het systeem voor  patiëntenbeheer (PAS), dat gebruikt voor voor de cruciale beheerstaken. 

De systemen van de operatiekamer, kraamafdeling en de eerste hulp moeten ook herzien worden, en de Trust&heeft ook de inzet van een voorraadcontrolesysteem voor de apotheek gepland. Met voorstellen voor drastische veranderingen van de IT-infrastructuur was het essentieel dat UH Bristol zich voorbereide om de overstap voor eindgebruikers te vereenvoudigen en de veiligheid van de systemen te waarborgen, om een potentieel risico voor gevoelige patiëntendata te vermijden.  

Gezien de strikte regelgeving moest UN Bristol deze IT-updates uitvoeren volgens de Information Governance Toolkit, een online systeem waarmee organisaties zichzelf kunnen beoordelen t.o.v. het beleid en de normen van het Department of Health. Het was ook cruciaal dat werd voldaan aan de verwachtingen op het gebied van databeveiliging, zoals bepaald door de Information Commissioner’s Office (ICO). 

Bovendien ondersteunt de Trust momenteel ongeveer 150 applicaties, die de klinische specialisten meerdere malen per dag gebruiken. Het onthouden van de verschillende gebruikersnamen en wachtwoorden die nodig waren om in- en uit te loggen op deze elektronische systemen was lange tijd een probleem voor het personeel van de Trust en daarmee rekening houdend had UHB een oplossing nodig die deze problemen kon verlichten, om de workflow van de klinische specialisten te verbeteren en tegelijkertijd de beveiliging van de toegang tot de data te verbeteren.  

“Feedback van onze gebruikers suggereerde dat we een manier moesten vinden om te voldoen aan het beveiligingsbeleid en voor good governance moesten zorgen, zonder de frustratie en onderbrekingen van de workflow veroorzaakt door vele malen in- en uitloggen,”zei Dave Oatway, Computer Services Manager bij University Hospitals Bristol NHS Foundation Trust. “

 

De Oplossing

 

Om een soepele introductie van nieuwe klinische systemen te garanderen, zowel vanuit het oogpunt van de workflow als de veiligheid, introduceerde de Trust Imprivatas’ OneSign 4.5, voor veilige single sign-on (SSO) toegang tot patiëntendata. De Trust beschouwde deze oplossing als een doeltreffende manier om toegang tot webapplicaties, oudere nog gebruikte en client/server-applicaties te vereenvoudigen, terwijl ook de basis werd gelegd voor eenvoudige adoptie van nieuwe applicaties in de verdere inzet van de strategie voor klinische systemen.

Na een competitief aanbestedingsproces en het uitrollen van een bewijs van het concept werd OneSign van Imprivata geïmplementeerd en afgeleverd aan de 5.200 gebruikers van de Trust op negen sites. Imprivata OneSign Single Sign-On biedt een enkele gebruikerauthenticatie waarmee gebruikers toegang hebben tot alle werkstations waarvoor ze autorisatie hebben.  Verzoeken aan de helpdesk in verband met wachtwoordproblemen zijn zo goed als verdwenen, doordat de complete serie wachtwoorden van elke gebruiker centraal wordt beheerd en elke applicatie is ingeschakeld voor naadloze en handige single sign-on.  

Een belangrijke onderscheidende factor voor UH Bristol was de mogelijkheid van OneSign van Imprivata om naadloos te integreren met de bestaande IT-infrastructuur, zonder wijzigingen van de gebruikerdirectory's, applicaties of de systemen voor fysieke toegangscontrole. Dit betekent dat het project net zo populair was bij IT-personeel als bij de klinische gebruikers. De adoptie door de werknemers was essentieel voor het project, omdat adoptie een belangrijke indicatie voor de ROI is. Het eenvoudig te gebruiken platform is bijzonder populair bij eindgebruikers, zodat de adoptie werd versneld en een perfecte basis ontstond voor toekomstige upgrades tijdens de voortgang van de strategie voor klinische systemen. 

 

De Resultaten en de Voordelen

 

Voor UH Bristol was het verbeteren van de workflow door een vereenvoudigd toegangsbeleid voor gebruikers een hoofddoel van dit project, zodat potentiële fouten en problemen rond de adoptie door gebruikers en de veiligheid zouden worden voorkomen. De implementatie van OneSign was de eerste stap in een unieke wijziging van werkmethoden en het leggen van een basis voor toekomstige innovatie. Deze stap moest voltooid worden om de strategie voor klinische systemen een succes te maken, vanuit een bedrijfs- en eindgebruikersperspectief. 

Imprivata OneSign heeft de workflow van het personeel aanzienlijk verbeterd, en is gebruikt om de databeveiligingpraktijken te verbeteren zonder de werklast van de gebruikers te verzwaren.  SSO maakt eenvoudige toegang tot klinische en bedrijfsapplicaties mogelijk, door de tijd te beperken die wordt besteed aan in- en uitloggen op applicaties. 

“Als specialistisch centrum voor verschillende soorten behandelingen zijn de beveiliging, de vertrouwelijkheid en de productiviteit allemaal essentieel voor de zorg die wij onze patiënten kunnen bieden. Imprivata heeft ons in staat gesteld om de gebruikelijke beveiligingsproblemen op te lossen die verband houden met vele wachtwoorden, de databeveiliging te verbeteren en de dagelijkse toegang voor onze gebruikers te vereenvoudigen,” aldus Oatway. “Met Imprivata heeft ons IT-team de controle van de gebruikersaccounts verbeterd, zodat we niet alleen voldoen aan de Information Governance Toolkit maar het leven van ons personeel ook vereenvoudigen, aldus de geweldige positieve feedback die we kregen.”

 

PDF: