Newcastle Upon Tyne Hospitals NHS foundation Trust beperkt beroepen op de helpdesk en verhoogt de productiviteit

Inleiding

 

De Newcastle upon Tyne Hospitals NHS Foundation Trust biedt al meer dan 250 jaar lang gezondheidszorg voor patiënten in het noordoosten van Engeland en daarbuiten. Het is één van de grootste NHS-trusts van het VK met drie voornaamste sites en werd nationaal erkend als een centrum van uitmuntendheid.

Buiten de inzet van een nieuw Cerner Millennium-systeem voor patiëntenbeheer via University Pittsburgh Medical Centre is de Trust momenteel ook bezig met een groot bouw- en reorganisatieproject. Dankzij dit project zullen alle ziekenhuisafdelingen voor acute hulp op twee sites worden samengebracht, om de kwaliteit van de patiëntenzorg te verbeteren. Als onderdeel van het transformatieproject van de gebouwen implementeert de Trust nieuwe toegangscontrole- en fysieke beveiligingssystemen van Honeywell op zijn sites in de stad.

 

De Uitdaging

 

Het onthouden van vele wachtwoorden voor vele applicaties is een probleem gebleken voor het personeel, dat de inloggegevens opschreef om ze te onthouden of ze vergat en vervolgens geen toegang had tot de applicaties. Elke gebruiker moest bovendien drie verschillende smartcards bij zich hebben voor toegang tot IT en gebouwen.

De IT-helpdesk kreeg veel verzoeken voor het resetten van wachtwoorden; ongeveer 55 procent van de beroepen op de helpdesk had met wachtwoorden te maken. “De Trust zocht een manier om de fysieke- en netwerk-beveiligingssystemen te combineren, ‘joined-up computing’ in te stellen en de overheadkosten voor beheer te drukken,” legde Richard Oliver, IT security manager van de Trust uit.

De Trust wilde de productiviteit verbeteren en een serie wachtwoordproblemen oplossen voor de 11.000 klinische specialisten en administratieve werknemers. Het was essentieel dat het systeem kon integreren met de nieuwe fysieke toegangscontrolesystemen van de Trust en de algemene veiligheid zou verbeteren.

 

De Oplossing: Imprivata OneSign

 

In samenwerking met zijn partner BMS koos de Trust voor Imprivata OneSign® Single Sign-On (SSO), dankzij de mogelijkheid van de oplossing om een bewezen identiteitsbeheersysteem te implementeren dat met het fysieke beveiligingssysteem integreert en zo een een robuust beveiligingssysteem vormt voor alle computersystemen van de Trust.

Oliver zei: “Wij kozen voor BMS omdat zij door Imprivata worden erkend en we door de jaren heen een uitstekende werkrelatie hadden opgebouwd met dit bedrijf. BMS is veel meer dan een IT-leverancier, het is een partner. Ik vertrouw erop dat ze mij feiten en geen ideaalbeeld geven en hun technische personeel is uitzonderlijk.”

Zowel het klinische als het niet-klinische personeel van de Trust heeft toegang nodig tot vertrouwelijke informatie voor hun dagelijkse activiteiten. Gezien de gevoelige aard van de data kregen de werknemers unieke gebruikersnamen en wachtwoorden toegewezen voor de applicaties die ze mochten openen.

Om de veiligheid van de patiëntgegevens te verhogen koos de Trust voor sterke authenticatie via smartcards, met zowel een chip als een PIN en proximity-functie, zodat gebruikers die zijn geauthenticeerd automatisch toegang hebben tot alle applicaties waarvoor ze zij geautoriseerd.

Na een pilotfase begon de Trust SSO en sterke authenticatie uit te rollen met een nieuwe applicatie voor vrouwenafdelingen, met toegang tot PAS, de kraamafdeling, laboratoria en röntgensystemen en de lokale databases, met 500 gebruikers. Later in 2009 werd de oplossing uitgerold naar alle gebruikers als onderdeel van de implementatie van de nieuwe Cerner PAS, zodat alle personeelsleden smartcards konden gebruiken voor single sign-on.

 

De Resultaten

 

“Deze inzet van SSO en sterke authenticatie is een van de meest uitgebreide in de gezondheidssector in het VK en toont aan hoe aan lokale behoeften kan worden voldaan met een innoverende aanpak gekoppeld aan het nationale programma Connecting for Health.” aldus Tina Tsoukatos, managing director van BMS.

Oliver vulde aan: “wij hebben het aantal verzoeken voor het resetten van wachtwoorden met rond 40% verminderd en dit percentage zal nog stijgen tot het uitrollen voltooid is. Het productiviteitsniveau van het personeel is ook gestegen. Dit project is populair bij zowel de IT-helpdesk als de algemene gebruikers. Het personeel hoeft nu slechts één kaart te gebruiken voor de toegang, met één wachtwoord, zodat ze tijd besparen en hun productiviteit stijgt en onze algemene veiligheid ook wordt verbeterd.”

Oliver ging door: “De ondersteuning die we van BMS hebben gekregen voor de implementatie van de oplossing is ongelooflijk. De kennis en vaardigheden van de ingenieur waren geweldig en bij moeilijkheden of problemen die we op andere locaties niet waren tegengekomen door de manier waarop we het product wilden gebruiken, vond de BMS-ingenieur altijd een manier om het op te lossen. Hij onderzocht het probleem, vond alternatieven indien nodig en zorgde voor advies en een oplossing. BMS gaat altijd een stap verder en ik beveel ze zonder de minste twijfel aan.”

 

PDF: