Martini Ziekenhuis kiest oplossing met de laagste total cost of ownership

De klant

Industrie: Gezondheidszorg

Locatie: Groningen, Nederland

Opgericht: rond 1900

Aantal bedden: 581 (2014)

Aantal medewerkers: circa 2.900

Uitdagingen

  • Creëren van een nieuwe invulling voor de werkplekken
  • Medewerkers moesten diverse malen per dag in- en uitloggen en hadden meerdere
  • wachtwoorden in gebruik

  • Verbeteren van de security en meer tijd vrijmaken voor de patiëntenzorg

Het resultaat

  • Meer tijd voor de patiënt door zeer snel inloggen en wisselen van werkplek
  • Verbeterde NEN7510 compliance
  • Snel inloggen en SSO-toegang tot de belangrijkste apps
  • Selfservice mogelijkheden voor wachtwoord-reset
  • In de toekomst nog efficiëntere zorgprocessen door automatisering van workflows

Over het Martini Ziekenhuis

Het Martini Ziekenhuis, dat zijn oorsprong vindt in de negentiende eeuw, heeft als kernwaarden betrouwbaarheid, betrokkenheid en openheid. Het topklinisch opleidingsziekenhuis onderscheidt zich met een breed aanbod van medisch-specialistische zorg in een gastvrije omgeving. Het werkt nauw samen met huisartsen en andere zorgverleners in de keten. Het Groningse Martini Ziekenhuis heeft meer dan 2.900 werknemers - waaronder zo’n 170 specialisten - die actief zijn binnen 31 disciplines.

De uitdaging: optimale werkplek voor primaire zorgprocessen

In 2013 was het Martini Ziekenhuis op zoek naar een nieuwe invulling voor de werkplekken. “Medewerkers moesten destijds diverse malen per dag in- en uitloggen en hadden meerdere wachtwoorden in gebruik. Dit leidde niet alleen af en had nadelige gevolgen voor security, het ging uiteindelijk ook ten koste van de tijd die aan de patiënt gespendeerd kon worden,” zegt Catrinus van der Meer, Manager Technische Infrastructuur bij het Martini Ziekenhuis. “We gingen op zoek naar een veilig, stabiel en procesondersteunend werkplekconcept.”

Het selectieproces

Er is een uitgebreid eisenpakket samengesteld voor een nieuw werkplekconcept. Aan de hand van ruim 40 criteria onderverdeeld in vijf groepen met verschillende weegfactoren, zijn diverse producten naast elkaar gezet in een proof of concept (POC). Zo moest de nieuwe oplossing eenvoudig te beheren zijn, optimaal beveiligd zijn en een goede performance bieden. Uiteraard speelden ook de kostenaspecten voor aanschaf en onderhoud een rol. Alles opgeteld levert dit een automatische keuze voor de oplossing met de beste Total Cost of Ownership. De belangrijkste eis van het ziekenhuis was een goede totale gebruikerservaring van de nieuwe digitale werkplek voor de zorgmedewerkers, inclusief het eenvoudig en snel kunnen wisselen van werkplekken en het snel inloggen op systemen en in applicaties.

De oplossing: virtuele desktops met Imprivata SSO

Aan de hand van het eisenpakket zijn diverse single sign-on-oplossingen uitgebreid geëvalueerd. Naar aanleiding van de evaluatie koos het Groningse ziekenhuis voor een VDI-omgeving op basis van Citrix XenDesktop, Microsoft Hyper-V, AppSense en voor de Single Sign-On-oplossing van Imprivata, om zo de zorgmedewerkers snelle en eenvoudige toegang te kunnen bieden tot de applicaties en informatie die nodig zijn voor optimale zorgverlening. Het Martini Ziekenhuis heeft nu nagenoeg alle werkplekken gevirtualiseerd en voorzien van de Imprivata-oplossing.

Einde aan wachtwoordwildgroei

Medewerkers van het ziekenhuis gebruiken de personeelspas nu voor fysieke toegang tot bijvoorbeeld de OK en de parkeergarage, ze gebruiken de pas ook om te betalen in de kantine, te printen én om in te loggen. Als ze de pas tegen een kaartlezer houden en een wachtwoord invoeren, hoeven zij vervolgens niet telkens opnieuw wachtwoorden in te voeren voor alle applicaties die ze gebruiken. “Imprivata maakt een einde aan de noodzaak om allerlei wachtwoorden te onthouden. Voor de gebruiker zelf verandert er verder niets aan de inlogschermen, alles ziet er uit als voorheen, behalve dat er selfservice mogelijkheden zijn toegevoegd. Hierbij kunnen vergeten wachtwoorden worden hersteld zonder de helpdesk lastig te vallen.”

Verbeterde security en meer tijd voor de patiënt

De beveiliging van patiëntengegevens is van cruciaal belang voor het ziekenhuis en moet voldoen aan de NEN 7510-norm. Dankzij de functierijke combinatie van Citrix- en Imprivata-oplossingen krijgen de medewerkers van het Martini Ziekenhuis veilige toegang tot hun applicaties, wanneer en waar ze die maar nodig hebben, onder hun eigen persoonlijke account. “Waar vroeger nog wel accounts gedeeld werden of functionele accounts werden gebruikt om tijd te besparen, is dat nu niet langer het geval. De pc’s van de medewerkers zijn aan het begin van de werkdag binnen een minuut opgestart en er hoeft slechts eenmaal per dag ingelogd te worden. Zorgmedewerkers zijn met Imprivata in staat binnen 10 seconden van werkplek te wisselen. Dit zorgt voor een veel veiligere omgeving. Specialisten, artsen en verpleegkundigen kunnen sneller en efficiënter van werkstation wisselen en hebben ze vanaf elke computer, thin client en COW (Computer on Wheels) veilig toegang tot hun virtuele desktop. Een arts bekijkt de gegevens van een patiënt eerst op zijn eigen pc, en kan daarna bijvoorbeeld in de OK verder gaan zonder applicaties te starten of in te moeten loggen,” vervolgt van der Meer. ”Dat maakt het werk voor de zorgmedewerkers sneller, makkelijker en leuker en ze houden meer tijd over voor hun patiënten.“

Eenvoud in uitrol en beheer bespaart kostbare capaciteit

Martini ziekenhuis ervaart het beheer van applicaties en het beheer van Imprivata-oplossing met de management console zelf als erg intuïtief. De appliances zijn met een browser altijd en overal gemakkelijk te benaderen. Het profilen van applicaties is met Imprivata APG eveneens zeer eenvoudig en werkt direct en altijd. “Na in het begin twee keer over de schouders te hebben meegekeken, hebben we de overige applicaties zelf geprofiled, dat zijn er inmiddels een stuk of tien,” aldus van der Meer. “Dit is een effectief en kostenefficiënt proces voor de IT-afdeling bij de implementatie en voor het dagelijks beheer, omdat er geen externe gespecialiseerde consultants voor nodig zijn: we kunnen dit direct in eigen beheer uitvoeren. Daarnaast hebben we de zekerheid dat bij upgrades van applicaties voor de medewerker alles gewoon blijft werken - behalve als inlogschermen veranderen, dan moet de applicatie uiteraard opnieuw geprofiled worden. En we weten uit ervaring, dat de supportafdeling van Imprivata snel en goed assisteert bij het oplossen van problemen, mocht het nodig zijn.”

Voortdurende verbetering van workflows

Het doel is om medisch personeel gestroomlijnde toegang tot hun applicaties en gegevens te bieden. Op dit moment is het ziekenhuis er klaar voor met Imprivata en de pasjes de workflows verder te optimaliseren. Dit is een voortdurend verbeteringsproces. Van der Meer besluit met een voorbeeld. ”Naast de bedden op de intensive care staan kiosk-systemen. Deze zijn altijd ingelogd en afgeschermd met een screensaver en wachtwoord. Op het moment dat een arts zijn pas gebruikt, blijven de patiëntgegevens in het EZIS EPD-systeem van ChipSoft van de betreffende patiënt in beeld, maar wordt er in het EPD gewisseld van behandelaar. Hierdoor kan worden gegarandeerd dat wijzigingen altijd traceerbaar zijn naar de behandelaar die ze heeft uitgevoerd.”

 

 

PDF: