Cambridge University NHS Trust verbetert de doeltreffendheid van de klinische specialisten met Imprivata en Carefx.

Inleiding

 

Cambridge University Hospitals NHS Foundation Trust is de organisatie achter Addenbrooke’s Hospital, een van de leidende opleidingsziekenhuizen in het VK. De Trust voert onderzoek van wereldklasse uit, in samenwerking met Cambridge University en de Medical Research Council, levert patiëntenzorg op een hoog niveau, en een uitstekende service. Addenbrooke’s bedient ongeveer 500.000 burgers in de lokale omgeving.

 

De Zakelijke Uitdaging

 

De Trust heeft meer dan 7.000 personeelsleden, waarvan er ongeveer 5.000 toegang tot IT-middelen nodig hebben. Deze werknemers hadden een gebruikersnaam en wachtwoord voor elk systeem nodig, en elke gebruiker moest gemiddeld acht tot tien verschillende identificatiegegevens onthouden. Het toegangsbeveiligingsbeleid van de Trust vereist het gebruik van sterke wachtwoorden in plaats van bijvoorbeeld woorden uit het woordenboek, het gebruik van verschillende wachtwoorden voor elke applicatie en wijziging van het wachtwoord om de drie maanden. Hoewel deze aanpak ervoor zorgt dat toegang tot de applicaties beveiligd is, vonden de gebruikers het moeilijk om al hun gegevens te onthouden. De gebruikers belden vaak de helpdesk voor het resetten van wachtwoorden.

Dit werd een aanzienlijk probleem voor het team, omdat zo'n 30% van alle beroepen op de helpdesk met het resetten wachtwoorden te maken had. Het leidde ook tot frustratie omdat de toegang tot applicaties van het klinische personeel was geblokkeerd tijdens het reset-proces. Dianne Nixon, hoofd IT-programmabeheer bij de Trust, is verantwoordelijk voor de IT-diensten die aan de organisatie geleverd worden. Ze besloot aanpakken te bekijken die dit probleem voor de helpdesk zouden oplossen en de tevredenheid van de gebruikers zou vergroten.

Om de wachtwoordbeheersproblemen bij de Trust op te lossen koos Nixon ervoor om naar single sign-on (SSO) te kijken. In plaats van aparte wachtwoorden worden de toegangsrechten per gebruiker gekoppeld aan een enkel netwerkgegeven. Als ze een nieuwe applicatie openen, worden de inloggegevens van de gebruikers automatisch voor hen ingevoerd.

“We kenden de single sign-on technologie, maar het was altijd te duur geweest om te implementeren en vereiste een aanzienlijke ondersteuning. Een van onze IT-partners raadde ons echter aan om te kijken naar Imprivata OneSign® als een nieuwe manier voor de implementatie van SSO, en we besloten om onze interesse in deze technologie nieuw leven in te blazen,” aldus Nixon.

 

De Imprivata OneSign Oplossing

 

Imprivata OneSign is een station voor authenticatie- en toegangsbeheer, dat is ontworpen om SSO en sterk authenticatiebeheer eenvoudig, slim en betaalbaar te maken. Dankzij de Application Profile Generator® kunnen beheerders aanvragen voor SSO aanmelden met een eenvoudig drag & drop-menusysteem, waarvoor geen scriptingexpertise nodig is. Het Imprivata OneSign-station wordt per twee geleverd, voor betrouwbaarheid en bedrijfscontinuïteit; als een station uitvalt, wordt de service automatisch overgeschakeld zonder dat de eindgebruikers er nadeel van ondervinden.

Nixon voerde een test uit met het Imprivata OneSign-station, in een pilotprogramma met 200 van de meest intensieve IT-gebruikers. De bedoeling was om te bepalen of het station het resultaat kon leveren dat Nixon en haar team verwachtten, en of SSO met andere technologieën gekoppeld kon worden. Na de installatie werden aanvragen voor SSO aangemeld en werd het werkstation van de gebruikers geüpdatet met de Imprivata OneSign Agent. Deze zou hun inloggegevens automatisch opslaan en deze aan de applicatie presenteren bij de volgende keer dat zij die applicatie zouden openen.

Naast SSO kreeg het klinische personeel van de Trust de National Program for IT-SMARTCARD, zodat ze veilige toegang zouden krijgen tot centrale applicaties zoals de NHS Spine. Imprivata OneSign ondersteunt deze kaart, samen met vele andere sterke authenticatie-opties, zodat deze ook gebruikt kan worden als een factor voor sterke authenticatie voor de lokale applicaties van de Trust, indien nodig.

Na deze pilot werd het aantal verzoeken om wachtwoorden te resetten vanuit de pilotgroep aanzienlijk minder, en de productiviteit van het klinische personeel steeg. “Het aantal beroepen op de helpdesk daalde onmiddellijk en het aantal keren dat het klinische personeel een wachtwoord moest invoeren daalde ook dramatisch. Door gesprekken met het klinische personeel zagen ook zij de voordelen van het project — eerder hadden ze vele malen geklaagd over het de frustratie veroorzaakt door actieve beheer van vele gebruikersnamen en wachtwoorden, het was niet ongebruikelijk dat ze de vereiste gegevens meer dan 200 keer per dag invoerden,” legde Nixon uit. “Het gebruik van Imprivata OneSign zorgt ervoor dat elke toegang beveiligd is, en dat we een compleet auditspoor kunnen samenstellen.”

 

De Resultaten

 

Na deze pilot heeft Nixon toezicht gehouden op de inzet van Imprivata OneSign binnen de Trust voor een combinatie van klinisch en niet-klinisch personeel. Een van haar doelstellingen voor het programma was het opzetten van een flexibel, doeltreffend systeem voor toegang tot applicaties en patiëntendata voor klinische specialisten. Om dit te bereiken en de waarde van het identiteitsbeheerplatform te verhogen, besloot Nixon om een klinische contextbeheerstrategie te implementeren, op basis van de Fusionfx-oplossing van Carefx.

“Klinisch contextbeheer omvat het maken van koppelingen tussen applicaties en het automatiseren van workflows op basis van de activiteiten die klinische specialisten uitvoeren en het soort data dat ze openen. Terwijl een gebruiker een patiëntendatascherm opent, wordt meer informatie die betrekking heeft op zijn verzoek opgehaald uit andere applicaties, zodat deze in de toekomst geopend kan worden,” legde Nixon uit. “Door deze aanpak beperken wij het aantal stappen dat is vereist om een taak af te ronden. Onze workflow daalde van 29 af te ronden stappen tot negen, ongeveer twee derde van het proces werd geautomatiseerd. Daardoor zijn ze efficiënter en wordt de kwaliteit van de zorg die ons klinische personeel kan bieden verbeterd, omdat ze zich op de patiënt kunnen concentreren in plaats van op IT.”

“Er zijn een aantal redenen voor onze keuze voor Carefx. De oplossingen zijn gebaseerd op een open, aanpasbare architectuur, die een naadloze interoperativiteit met onze bestaande IT-voorzieningen mogelijk maakt, terwijl het niveau van succes en tevredenheid dat door de Carefx-klanten die wij hebben gesproken werd genoemd indrukwekkend was,” verklaarde Nixon. “Met de installatie van ons Imprivata OneSign-station beschikken wij over een compleet platform voor identiteitsbeheer ter succesvolle ondersteuning van onze klinische context-inzet. Onze klinische specialisten zien dat de prestaties verder stijgen door ons klinische contextsysteem, in aanvulling op de voordelen van single sign-on en sterke authenticatie. We hebben nu een algemeen beleid voor de verbetering van de beveiliging en doeltreffendheid van de klinische specialisten in de toekomst.”

 

PDF: